Розвиток творчих
здібностей як засіб активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках
зарубіжної літератури.
Опис досвіду
роботи.
Навряд
чи є вища з насолод, як
насолода
творити.
М.
В. Гоголь
Освіта ХХІ століття дедалі більше орієнтована
на інтелектуальний та творчий потенціал особистості. Тому завданням сучасної
школи є розвиток особистості,кожного учня, формування його
компетентностей. Важливою складовою
формування комунікативної та літературної компетентностей є розвиток
творчих здібностей учнів. Саме вони забезпечують реалізацію чотирьох змістових
ліній літературної освіти:
емоційно-ціннісної, культурологічної, літературознавчої і компаративної.
Актуальність
цього напряму зумовила вибір проблеми, над якою я працюю: «Розвиток творчих
здібностей як засіб активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках
зарубіжної літератури».
Творчість – це не лінійний процес, у ньому бувають
підйоми та спади. Найвищий кульмінаційний творчий стан – натхнення. Це стан
найвищого натхнення, коли пізнавальна та емоційна сфери поєднані та спрямовані
на розв’язання творчого завдання. Саме творчість є найважливішою складовою особистого щастя та
професійного успіху. У цьому процесі неможливо переоцінити роль учителя, який
повинен створити для дитини такі умови й таке середовище, які б стимулювали
діяльність дитини, розвивали її здібності.
Впевнена, що саме література може допомогти учневі стати компетентною особистістю, навчити творчо
мислити, приймати правильні рішення. «Вміння знаходити обдарованих та здібних дітей - талант, вміння їх розвивати – мистецтво, але
найважливішим є любов до дитини», -
говорив В.О.Сухомлинський.
Урок
літератури вирізняється самобутнім характером, природною своєрідністю,
неповторністю, оригінальністю, несхожістю на інші уроки. Це насамперед тому, що предметом вивчення у ньому є явище мистецтва слова. Жоден інший шкільний предмет не
дає таких широких можливостей для
особистісного спілкування з творіннями великих майстрів і відкриття їх ідейно-
естетичних глибин. Якщо на уроках музики та образотворчого мистецтва вчителі лише епізодично
ознайомлюють своїх вихованців з творами відомих композиторів, митців, скульпторів, то
на кожному уроці літератури, починаючи з середньої ланки, учні безпосередньо
доторкаються до неперевершених зразків слова, а у старших класах переходять до вивчення системного курсу зарубіжного письменництва, у них з’являється можливість не
просто прочитати, а поглинути у вир проблем, мрій, захоплень героя, погодитись
з думкою автора чи спростувати її, і нарешті, прожити життя героя. Від того, як
вчитель зуміє організувати спілкування з творами класиків, залежить подальший
культурний розвиток кожної дитини, її розумовий та духовний рівень, естетичні
смаки та читацькі вподобання. На величезному значенні літератури в житті
людства , загалом і людини, наголошував К. Паустовський: «Без любові до
літератури й без знання її не можлива ні культура, ні створення нового вільного
суспільства, ні вдосконалення самого себе». Предмет зарубіжної літератури – специфічний. Це і
наука (літературознавство) і мистецтво (художній твір), тому досягнути
належного результату лише завдяки традиційним формам роботи майже неможливо.
При цьому значною мірою нехтується мистецька складова уроку, процесу навчання.
Ось чому намагаюсь планувати свою
роботу так, щоб залучити дітей до творчого пошуку, щоб кожен зміг перевтілитися
в образ літературного героя, спробувати свої можливості у ролі художника, поета
Учитель
– скрипаль дитячих сердець: як
поведе смичком, таку мелодію й почує. Тому
на своїх уроках я намагаюся розкрити глибинність літератури як мистецтва слова,
навчити дітей мислити, висловлювати власні думки, доводити їх, аргументувати
рядками з тексту; навчати розуміти світ і жити в ньому за законами Добра,
Справедливості, Любові. Звичайно, щоб уроки були ефективними, мали результат,
потрібно, щоб вони відбувалися за умови постійної активної взаємодії всіх
учнів, тобто, має бути таким, де вчитель не є видавцем готової інформації, а
виконує роль організатора процесу навчання, спрямовує учнів до сприйняття
інформації, уміння її використати. Методика викладання літератури постійно
вдосконалюється. Вже у першій половині ХХ ст. педагоги використовували роботу в
парах, трудові екскурсії. І це давало певні результати. Розробки інтерактивного
навчання можна знайти і в працях відомого українського педагога В. О. Сухомлинського,
і вчителів новаторів 70-80рр. : Ш. Амонашвілі, Є. Ільїна та ін. значного
розмаху використання інтерактивних технологій набуло наприкінці ХХ ст. Сьогодні
маємо нові розробки програм, нові форми та методи роботи. Здавалося б, простіше простого прочитати твір, показати на
карті батьківщину письменника, визначити проблеми, які хотів показати автор. На
допомогу прийшли новітні комп’ютерні розробки, і це взагалі полегшує роботу. Та
не все так просто, коли у класі діти з неблагополучних сімей, різний рівень
підготовки. Але завдання перед кожним вчителем однакові, однакові вимоги.
Практика доводить, що мислити, читати, думати (на кінець!) можуть всі: чи то
діти з високим рівнем розвитку, чи то ті, хто йдучи до школи через складні
сімейні умови не вмів тримати ручку в руках, не знав літер. Тепер головне
покладається на вчителя: створити відповідну атмосферу, мікроклімат, обрати
такі форми і методи роботи, щоб учні відчули задоволення, а не навчалися , аби
відсидіти. І починати необхідно з найпростішого, найелементарнішого. Не всі
прийоми можна використати відразу, не всі дадуть результативність, але пошук
найоптимальнішого принесе задоволення учневі і вчителеві, дасть позитивний
результат, заставить задуматися : чи правильно я вчинив? Чи правильний шлях
обрав ? Отже, на допомогу приходять інноваційні методи навчання.
Тому як учитель зарубіжної літератури ставлю перед собою таку основну
мету: залучити учнів до здобутків світової культури; формувати
гуманістичний світогляд, розвивати критичне та творче мислення, культуру
спілкування, естетичні смаки, створити оптимальні умови для розкриття творчих
здібностей учнів на уроках та в позаурочний час.
Досягнути
справжньої майстерності можна лише тоді, коли постійно працюєш над підвищенням
професійного рівня. У своїй роботі використовую наукові та практичні дослідження, методичні поради, що
ґрунтуються на психологічній теорії творчої особистості та її розвитку , роботи
вітчизняних та зарубіжних учених із проблем технологізації освітнього процесу.
Особливої уваги, на мою думку, заслуговує праця „Основи педагогічної творчості”
(автор С. О. Сисоєва), в якій обґрунтовано модель творчої особистості
учня та робота Л. Ф. Мірошниченко „Методика викладання світової
літератури в середніх навчальних закладах”, яка приваблює системою методичної
підготовки вчителя до творчої діяльності. Звертаюся також і до роботит
Н.Волошиної «Наукові основи викладання світової літератури». Часто в
своїй роботі користуюсь порадами вчителів-практиків, методистів: О. Гузь, С.
Бак, О. Каєнка,
В. Паращич, О. Ніколенко, Є. Волощук.
Для забезпечення
навчально-виховної роботи мною створена велика матеріальна база, що містить
літературознавчий, методичний, дидактичний матеріал, наочність, розробки тем
уроків, пам'ятки, тощо. Завдяки фаховим журналам та газетам, інтернет-ресурсам
маю змогу поповнювати і вдосконалювати матеріальну частину навчально-виховного
процесу, бути в курсі новинок передової наукової та методичної думки
Своєю роботою
намагаюсь розвинути „механізм творчості”, не дати йому зупинитись, щоб
розмаїття барв нашого дитинства збереглося на життя. Саме це, на мою думку, і
є практичною значимістю
описуваного напрямку роботи.
Провідна ідея
досвіду полягає у виробленні сукупності технологій навчання,
що сприяють розвитку творчих здібностей, інтересів, умінь і навичок у сучасних
школярів.
Інноваційна
цінність дослідження зумовлена створенням процесу
позитивної мотивації учнів до пізнавальної діяльності, потребою у самопізнанні,
самореалізації та самовдосконаленні. Це дає можливість оригінально підійти до
побудови структури сучасного уроку світової літератури.
Головною метою своєї
педагогічної діяльності вважаю виховання компетентного випускника школи. Адже
ідеалом сучасного навчання є особистість із гнучким розумом, зі швидкою
реакцією на все нове, з повноцінними, розвинутими потребами подальшого пізнання
та самостійності дії, з добрими орієнтувальними навичками та творчими
здібностями. Такий підхід передбачає конструктивне поєднання, інтеграцію
сучасних педагогічних технологій, спрямованих на розвиток творчої особистості.
Найважливішим
засобом розвитку особистості, її життєвої компетентності, на мій погляд, є
діяльність. Навчити і виховати можна лише в дії. Урок зарубіжної літератури −
це співтворчість вчителя й учня, діяльність яких ґрунтується на взаємодії й
діалозі. Література, як жоден інший навчальний предмет, формує критичне
мислення, вміння аналізу та інтерпретації, навички роботи з інформацією. Тому
вважаю, що справжня суть роботи з розвитку творчої особистості учня полягає в
організації життя дитини, де однією з важливих функцій є стимулювання
позитивної мотивації кожного учня до навчання. Створення ситуації успіху,
сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини – основна мета вчителя,
що є підґрунтям активізації пізнавального інтересу до навчання.
Спробую розкрити
складові технології реалізації
зазначеної педагогічної ідеї. На моє глибоке переконання, до методів і способів стимулювання творчої
активності можна зарахувати такі:
− чітке визначення мети і
кінцевих результатів роботи, способів її оцінювання;
− створення сприятливої
атмосфери спілкування;
− збагачення педагогічного
середовища новими враженнями та судженнями;
− забезпечення
творчого і перспективного характеру діяльності;
− спонукання до генерування
оригінальних ідей;
− залучення учнів у процес
планування поточних завдань до творчого об’єднання;
− повага, довіра до себе та
інших, визнання досягнутих результатів;
− право самостійно приймати
рішення;
− практична спрямованість
навчання;
− моделювання життєвих
ситуацій, рольові ігри, спільне розв’язання проблем.
Як же навчити дитину творити? Як розвинути таланти, що
закладені природою у кожній людині? Насамперед, намагаюсь розглядати учня не як
сукупність зовнішніх впливів, а як цілісну, активну, діяльну істоту. Учень – не
об’єкт, а творець свого власного „Я”.
Безперечно, щоб
щось створити, потрібно мати певну кількість знань. Знання – фундамент
творчості. Перший етап творчої діяльності – осмислення теоретичного матеріалу.
Розглянемо весь процес творчості поетапно на такому прикладі: восьмикласники
осмислили теоретичний матеріал із літератури епохи середньовіччя – перший етап;
даю їм завдання: окреслити, використовуючи цитати, провідні мотиви рубаї Омара
Хайяма. Виникає ідея – написати твір-мініатюру з використанням цих висловів –
це другий етап. На третьому етапі відбувається деталізація, конкретизація ідеї
– обираємо тему висловлювання, складаємо план твору. Нарешті, практичне
виконання задуму – четвертий етап. І як результат – цікавий твір.
Щоб стимулювати
творчу активність школярів, використовую також різні види творчо-розвивальних технологій:
− навчання як дослідження;
− проектна технологія;
− проблемне навчання;
− виконання евристичних
завдань;
Використовуючи
технологію навчання як дослідження,
на уроках проходимо такі етапи: накопичення фактів, висунення гіпотези,
перевірка побудова теорії, вихід у практику. Така форма організації навчального
процесу ставить учнів в умови, близькі до умов наукової роботи, що найкраще
сприяє розвитку творчих здібностей.
Проектна технологія створює умови для творчого
саморозвитку та самореалізації учнів, формує необхідні життєві компетенції,
учень активно включається в спільну творчу діяльність, відчуваючи себе
рівноправним учасником діалогу, а вчитель допомагає, пояснює і оцінює.
Так, при вивченні
поеми Овідія „Метаморфози” проводжу урок-брифінг, пропонуючи учням проблемне питання: що може
врятувати світ? Активна діяльність школярів виражена у створенні власних
презентацій, буктрейлерів, проектів, представлення музею
літературного твору, які учні демонструють під час проведення уроку. Завдяки
проектному методу навчання учні усвідомлюють всю технологію розв’язання завдань
– від окреслення проблеми до здобуття результату. Так досягається зв’язок
теоретичних знань із практичними вміннями. Найбільш цікавими, на мою думку, проектами були проекти учнів 8
та 9 класів: «Біблія – основа двох релігій: юдейської та християнської»,
«Історична правда та художній вимисел в поемі
Дж. Г. Байрона «Мазепа»
Обов’язковою
умовою проблемного навчання вважаю
дослідницький характер роботи учнів у процесі навчання. Зазвичай, мислення
починається з проблеми чи питання, з подиву, з протиріччя. У своїй роботі я
практикую такі три основні способи постановки проблемної ситуації перед учнями:
1) шляхом чіткої постановки
проблеми вчителем;
2) шляхом створення
ситуації, у котрій від учня вимагається самому зрозуміти і сформулювати
проблеми;
3) шляхом створення ситуації
з найбільш чи найменш чітко вираженої проблеми за логікою пошуку, рішення якої
учень повинен прийти до нової додаткової проблеми.
Так, при вивченні
творчості В. Шекспіра ставлю проблемне питання: „Чому сонети В. Шекспіра
непідвладні часу?” У результаті проведеної роботи учні аргументовано
доводять актуальність цих творів. При вивченні поеми Дж. Г. Байрона «Мазепа»
дев’ятикласники знаходять аргументи , щоб вирішити проблемне
запитання: «Іван Мазепа – зрадник чи герой?».
Використовую у
своїй роботі також і евристичний
метод, який реалізується за допомогою наступних прийомів: побудова
логічної та чіткої системи питань, які стосувалися б тексту художнього твору,
критичної статті, теоретичних або історико-літературних проблем і які сприяли б
переходу учнів від споглядання до аналізу тих чи інших літературних явищ. Ще
однією характерною рисою евристичного методу є те, що система питань, з яких
складається евристична бесіда, повинна дати змогу учням не лише отримати певні
знання, а й дати їм можливість зрозуміти, як ці знання здобувати, знайти свою істину.
Дотримуючись вимог
проведення сучасного уроку,
використовую такі інноваційні
методи:
«робота в групах»
«дебати» (наприклад за романом М.
Сервантеса «Дон Кіхот»)
«навчання в парах»
«круглий стіл»
Форм роботи, що стосуються навчання
в грі багато. Ось деякі з них:
«впізнай героя
за предметом»
«діалог поглядів»
«відшукай подію»
«знайди помилку»
«створи
буктрейлер»
«кола
Вена» (якщо треба порівняти декілька творів),
«лист
літературному героєві»,
«написання фанфіків»
підготовка та захист комп’ютерних презентацій, що дозволяє робити кожен урок
інформаційним, цікавим та сучасним.
З метою підвищення
читацьких інтересів проводимо такі конкурси:
«Фотошоп із книгою»
«Фотоколаж «Я та книга»
Створення коміксів до літературних творів ( оповідань А. Чехова, О. Генрі)
Створення акаунтів літературних героїв
Створення презентацій книги
Створення музеїв літературного твору.
Важливим для розвитку творчих здібностей
учнів та збереження їх зацікавленості предметом вважаю використання нестандартних форм проведення
уроків: урок-подорож, урок-екскурсія, урок-діалог, урок-брифінг. Вони стимулюють
пізнавальну активність учнів, заохочують їх до читання творів. Щоб дати змогу
учням здійснити якесь особисте відкриття, прийти до „осяяння” звертаюсь до
інших видів мистецтва: музики, живопису, графіки, скульптури, архітектури,
театру, кіномистецтва. Особливо це доречно при вивченні «вступних» тем до
якоїсь літературної епохи (наприклад, античність, середні віки, Відродження)
Часто доводиться звертатися і до питань всесвітньої історії, простежувати
зв’язок світової літератури з цим предметом. Результатом такого синтезу
мистецтв є створення власних творчих робіт: фанфіків, рубаї, хоку, байок,
сонетів, есе, спроба стилізації авторського методу. Наприклад, вивчаючи поезію Й. В. Гете «На всі
вершини ліг супокій», учениця 5– Г класу Колос Кіра презентувала власний вірш, що є першою пробою
пера, навіяний поезією великого майстра слова:
На лугах зелених
Виспівують пташки,
А білочки по кленах
Бігають кружки.
Сюди
під вечір діти
Приходять залюбки,
Бо стрункі дерева
Шепочуть нам казки.
Інші творчі роботи наших учнів вміщено в додатку.
Сучасні технології дозволяють скласти індивідуальний
навчальний маршрут кожного учня, сприяють інтересам самого учня у
досягненні необхідного освітнього результату у вивченні світової літератури та
формуванні особистості.
Традицією вже стало на уроках
зарубіжної літератури перевіряти знання учнів у формі гри «Поле чудес» або
«Брейн-ринг», «Слабка ланка» або «О, щасливчик!». Найчастіше ці ігри складають
основну частину підсумкових уроків. Учні включаються у підготовку і проведення
уроків, виявляючи свою творчість та ініціативу: малюють ілюстрації, добирають
додатковий матеріал, оформляють виставки, інсценують твори, створюють рекламні
ролики, презентації, відеофільми.
Значну увагу
приділяю позакласній роботі, тому що за межами уроку у дитини є можливість
розкрити свій творчий потенціал, проявити свої таланти, вміння та здібності.
Так, готуючи захід до тижня зарубіжної літератури виникла ідея проведення
літературної інтелектуальної гри «Найрозумніший», в якій учні 6-х класів зуміли
використати знання, отримані на уроках зарубіжної літератури та в цікавій формі
презентувати їх.
Таким чином,
розвиток творчих здібностей учнів є ефективним та результативним: допомагає активізувати пізнавальну діяльність
учнів, розкриває інтелектуальну та духовну сферу особистості, сприяє створенню
на уроці комфортного освітнього середовища, підвищує мотивацію до навчання,
посилює активність та ініціативність учнів, виховує самостійність.
Намагаюсь велику увагу приділяти роботі з обдарованими дітьми. Результатом
нашої спільної з учнями діяльності
є перемоги в літературних конкурсах. Так
у поточному навчальному році учні нашої школи взяли участь у І Міжнародній грі із зарубіжної літератури «Sunflower».Серед учасників є переможці.Учишся сам − можеш навчити й інших. Розвиваєшся сам − можеш розвинути інших. Цікаво самому – буде цікаво й іншим.
Саме такий принцип я й беру за
основу у своїй роботі, керуючись настановою В. Сухомлинського: « Будьте
самі шукачами, дослідниками. Не буде вогника у
вас – вам ніколи не запалити його в інших».
Приклади творчих завдань на
уроках зарубіжної літератури.
Перевірте рівень вашого розвитку,
ваших знань, умінь, навичок із зарубіжної літератури, збагатіть при цьому свій
творчий потенціал, ввімкніть свою фантазію, посміхніться – життя прекрасне в
усіх його проявах, а труднощі нас загартовують, роблять сильнішими! Отже, УВАГА
!
·
напишіть продовження історії Тома Сойера або Гекльберрі Фінна;
·
уявіть , що ви стоїте біля машини здійснення бажань. Які добрі справи ви
б зробили з її допомогою ? Напишіть про це твір – мініатюру. При цьому
пам’ятайте пісеньку кота Леопольда : « Если добрый ты, то всегда легко, а когда
наоборот – трудно…»( 5 клас, Пауль Маар «Суботик повертається в суботу»)
-
напишіть власну історію пригод Пеппі Довгоїпанчохи. (5
клас)
·
придумай і запиши власний міф про створення світу, а вночі вийди з батьками
на вулицю, подивись у зоряне небо і відчуй себе малесенькою часткою
великого всесвіту; вранці прокинься на годинку раніше, подивись як наш світ
прокидається і переконайся . що він дійсно прекрасний ! Дорожи нашим
світом!( 6 клас)
·
доброта, милосердя врятують наш світ від негараздів, катастроф,
позбавлять бездуховності, піднімуть людство на вищий щабель прогресу?
Придумайте інший розвиток подій « Різдвяної пісні в прозі», якщо би
Скруджа не охопила в юні роки жадоба збагачення ( 6 клас) ;
·
створіть промову від власного імені про єдність народу України, якщо б ви
тримали в руках люльку миру, а навколо вас сиділи представники різних
областей України ; ( 6 клас)
·
поверніться на багато років назад, пригадайте горе людства під час
ІІ світової війни. Яка доля спіткала б Івана Терешка та Джулію, якби Іван
не загинув? Ви хочете, щоб їхня родина , заснована на справжньому коханні ,
була щасливою? Як зробити, щоб сім’я була щасливою? Напишіть твір –
мініатюру про це ( В. Биков « Альпійська балада»),
-
придумайте продовження роману О.С. Пушкіна « Євгеній
Онєгін». Як складеться, на вашу думку, доля Тетяни Ларіної та Євгенія Онєгіна?
Не полінуйтеся знайти в Інтернеті на « Мusofon» або іншому музичному сайті,
яких зараз велика кількість, оперу «Євгеній Онєгін» П.І. Чайковського, прем’єра
якої відбулася 1879 року, скачайте арію Онєгіна або Тетяни і
послухайте хоча б уривок, переконавшись , що класична музика може бути не
гіршою від «попси»!( 9 клас)
·
людська гідність та її захист дуже важлива для кожної людини, її не можна
принижувати , насміхатися, знущатися, чи не так? Ми живемо у ХХІ столітті,
повинні бути толерантними. Прочитавши повість Гоголя «Шинель» напишіть «вільне письмо»- підтримку Акакію
Акакійовичу Башмачкіну або лист – звернення до його колег по службі. Проявіть
себе благородною і милосердною, толерантною людиною при цьому; (9 клас)
· Ннерозділене
кохання – це болісно? Кохання окрилює, облагороджує, робить людину кращою? Якщо
ви дали ствердні відповіді на ці запитання, то придумайте новий розвиток
відносин між Печоріним та Белою або Вірою, або княжною Мері. Свої думки
запишіть у вигляді твору або новели чи есе…( 9 клас)
· Ви
любите « Happy end» у творах зарубіжної, української літератур? Тоді
створіть його самостійно як альтернативну кінцівку роману Стендаля «Червоне і
чорне»! Врахуйте не лише любовну лінію роману! ( 10 клас)
·
Подумайте, використавши вашу фантазію, чи міг би Гобсек бути іншою людиною, не
засліпленою жадобою збагачення і бажанням необмеженої влади над людьми? Для
цього з’ясуйте в який період життя Гобсека треба повернутися і що саме змінити?
Свої висновки запишіть у вигляді твору. Погодьтеся, що люди не народжуються
жадібними й нікчемними! ( 10 клас)
·
Ви знаєте десять Божих Заповідей ? Повторіть їх. Одна із Заповідей
проголошує : «Не вбий!» Через людське життя не можна переступати.
Доведіть це Родіону Раскольникову, звернувшись до нього в особистому листі
після прочитання роману Ф.М.Достоєвського «Злочин і кара». Порадьте йому нові
шляхи його життя.(10 клас)
·
Опрацюйте у Вікіпедії статтю про постмодернізм, його особливості
та спробуйте власними силами створити оповідання, дотримуючись канонів
постмодернізму . Інтернет – ваш друг, де ви можете знайти відповіді на безліч
питань! Але він повинен бути безпечним! (11 клас).
Немає коментарів:
Дописати коментар