Позакласна робота

1 ВЕРЕСНЯ. З новим навчальним роком!



     Готуємось до свята осені


Привітання ветеранів школи із Днем людей похилого віку

День української писемності та мови


Даруємо голубів миру 







Літературний брейн-ринг
Мета літературного брейн-рингу:
-          розвиток стійкого інтересу до літератури;
-          розширення інтелектуального світогляду учнів;
-          стимулювання їхньої самоосвіти.
Матеріалом до проведення брейн-рингу стали літературні твори, статті про життєвий та творчий шлях письменників та поетів, вивчені на уроках світової літератури в 5-му, 6-му, 7-му класах, а також теорії літератури.
1-ий  тур «Біографічний».                                                                                                       
Про кого  з  авторів  балад  ідеться  в  процитованих рядках:                                            
- « Його літературний талант  і  громадянська позиція полонили О. Пушкіна,  В. Гюго, Жорж  Санд. Поета вітав  на  своєму  ювілеї  у  Веймарі  вісімдесятилітній  Гете…».                                        - «Доля  жорстоко  краяла  мою  душу. Через  сумну, похмуру юність вступив  я  в  життя; безсердечне, безглузде виховання  гальмувало  в  мені легкий  порух перших почуттів» .     
- « Геніальний поет, злочинець  і  жебрак водночас – таким увійшов  в  історію  провісник  доби  Відродження…» .                                                     
-« Увечері слухаю казки  моєї  няні… Вона єдина моя  подруга, і  тільки  з  нею  мені  не  сумно». 
   - « Поет  відчував  природу  як  щось  величне, живе  і  вічне.»                                           
     -« Так  склалося  життя  письменника,  що  до  кінця  життя йому доводилося боротися  не  тільки  за  себе,  а  й  за  тих,  хто  був  слабший духом,  ніж  він.»                               
    2 -  ий  тур«Літературний  портрет».                                                                                           
 «…Він  з’явився  на  узбіччі вулиці  з  відром вапна  та  довгою малярською щіткою  в  руках… Увесь світ здавався  йому нікчемним  і  безглуздим, а  саме життя – важенним тягарем.  І  в  цю ж  таки  темну  хвилину зневіри  на  нього  раптом зійшло натхнення. Атож, не  що  інше, як  чудове, запаморочливе натхнення…»
      «…Гарний хлопець, високий  на зріст, бездоганної статури, зі стрункими міцними руками  й  ногами. На  вигляд  мав років  26. Волосся довге  й  чорне,  але  не  кучеряве ; лоб високий    і    широкий;  колір шкіри  не  чорний,  а   смаглявий.»                                                                                «…Він   жив  у  тій мальовничій  місцевості  веселої  Англії, де  з  давніх  часів  ширилися густі ліси, що вкривали  більшу частину пагорбів  і  долин  поміж  Шеффілдом   і   Донкастером.            «…Спочатку  він  лазив  по  деревах  не  краще  лінивця, але потім  навчився стрибати  між  гілками дерев майже так само  сміливо,  як  сірі мавпи.  Був  він  завжди  і  на  Скелі  Ради, коли  збиралась  Зграя;  і  там  він, між іншим, помітив, що варто йому  пильно  подивитись  в  очі  будь-якому вовкові,  і  той одразу  ж  їх  опускав»                                                                         
«…Якби  він  жив  по-людськи,  то  вже, напевне, хтось  та  й  доглянув  за  ним  в  його смертну годину – і  не  здох  би  отак -  сам-самісінький, бездушний  скнара.»                  
 «….Він  був  сином  смертної жінки – Алкмени   та  могутнього  бога  Зевса.  І  вимушений  був  виконувати  безглузді  вказівки  царя  Еврисфея.                     
« На  його  долоні  лежала  усмішка…Усмішка  не  зникала  у  темряві. Вона  все  ще  була  з  ним, тепла  і  лагідна.»
« Кольором  обличчя менше скидався  на  мулата, хоча жив  на  9-му, чи    10-му градусі від екватора.  Бороду відпустив спочатку  майже  на  чверть  ярда,  але  згодом обстриг її  дуже  коротко, залишивши  тільки те, що  росло  на  верхній  губі.  На  спині  носив кошик, на  плечі – рушницю, а  над  головою  тримав  величезну  хутряну  парасольку.
«…Він  був  середній  на  зріст, міцної статури, чорнявий, із  синіми  рішучими  очима. Його розумне обличчя  дихало енергією. Це  було обличчя  не  тільки  хороброї,  а  й  завзятої  людини»
 «…Смілива, хоробра  жінка,  здатна  мужньо  зносити  життєві  випробування.  Вона  не  боялася  моря  і  звикла  до  тривалих  морських   подорожей  та  не   раз  поділяла  з  чоловіком  негаразди.
3-ій  тур  Особисті  речі.                                                                                                       
 Кому  із  літературних  героїв  належить таке:                                                                 
-  Зелений плащ,  ріг, лук  і  стріли.                                                                                         
- Рукавичка, глузлива усмішка.                                                                                   
-  Царгородська броня, кінь, дружина.                                                                         
                                                                              
-  Рецепт  виготовлення  вересового трунку.                                                                          
- Маленький шматочок  картини « Джоконда».                                                                   
-  Решето із  агрусом.                                                                                                               
-Папуга  на  ймення  «Капітан  Флінт, милиці.                                                               
- Яблуко,  «майже  новий» паперовий змій, дохлий пацюк на мотузці, скельце  від  синьої  пляшки, порожня котушка, ключ,  який  нічого  не  відмикав.                                                                                                                        
 4-ий  тур Теоретичний.                                                                                                   
  За   визначенням  назвіть  літературні поняття.                                                                
 -  Художній засіб, за допомогою якого  узагальнене поняття  розкривається через  конкретний образ.  Найчастіше  використовується  в  байках, передає внутрішнє порівняння певного явища  з  іншим.
                                                                                                                                                               
 – Стилістичний прийом,  що  полягає  в  повторенні однакових звуків, складів, слів,  на  початку віршованих  рядків  чи  строф.                                               
– Протиставлення явищ.  думок, почуттів, характерів. Для  створення цього художнього засобу письменники найчастіше  використовують антоніми.                    
                                                                                                                                                                                                                                                                    –Художнє  перебільшення  властивостей  зображеного  предмету.                                                                                                                             –Художнє  означення, що виділяє   та  образно змальовує якусь характерну рису  чи  ознаку людини, предмета,  явища, викликає певне ставлення  до  них. У  фольклорі частіше  буває постійним.                                                         -  Рядок, або кілька  рядків, які повторюються  наприкінці   строфи; здебільшого підкреслює найважливішу думку твору.                                             
 – Наспівне  декламування, емоційно забарвлене  виконання твору.                                                     5-ий тур.  Географічний.                                                                                                        
В  яких  країнах  відбуваються події, описані  в  таких  літературних творах:                « «П’ятнадцятилітній   капітан»,
« Міф  про  Прометея»
«Хамелеон»
« Різдвяна    пісня  в  прозі»
« Жага  до  життя»
« Пісня  про віщого Олега»
«Рукавичка»
«Вересовий  трунок»
« Пригоди  Шерлока  Холмса».                                 
 6-ий  тур.  Бліц-турнір.                                                                                                              
– Засновником  жанру байки  вважають…                                                                     
- Засновник жанру  «робінзонада»… 
 -  Хто подарував  людям  вогонь  в  давнину?                                                                    
-  Назвіть  письменників,  які  за  освітою  були лікарями.                                              
 - Назвіть відомих  вам  героїв  російських  билин.
– Хто  є  автором картини « Богатирі»?                                                                                                                                             
 – Хто зображений  на  цій картині?                                                                                      
 –  Назвіть квітку, в яку перетворився той, хто був байдужим до всіх, а себе обожнював.                                                                                             – Хто пошкодив компас, за яким  орієнтувався Дік Сенд?                                               
 – Хто  є  автором казки-притчі « Маленький принц»?                                                  
 - Як називається частина байки, в  якій міститься повчальний зміст?                                                                                                                 
– Скільки років прожив Робінзон на безлюдному острові?                                                  
 Твір, заголовок якого означає рух певних м’язів  обличчя                          
 – Героєм  якого твору  є  Том  Кретчет?
– Що врятувало життя  героям оповідання « Любов  до життя»?                                                                                                                                    
– Звідки родом  Ілля Муромець?                                                                                         
- Назвіть друзів  Робіна  Гуда.                        
  - На якому полі відбуваються  події балади « Смерть матері Юговичів»?                                                                                                                           
 – Кому  із билинних героїв пропонували стати воєводою міста Чернігова?                                                                                                       – Які два світи змальовані  у  баладі Шиллера « Рукавичка»?                                                                                                                     – Які кочові племена, що жили  у  5 – 9 ст.   у  степах  між Каспійським  та  Азовським  морями згадуються  у  « Пісні про віщого Олега»?                                        
  - Що означає вислів: « Спустити веселого Роджера»?                                                                                                                   
 – В якому літературному творі діє персонаж Табакі?
Який  давньогрецький  міф  пояснює  зміну  пір  року  у   природі?
- Назвіть  двох  перших  давньогрецьких  льотчиків.
- Назвіть авторів  байки « Вовк  та  Ягня».
- Якою мовою, спільною  для  всіх байкарів, написані байки?
- Як  у  літературознавстві  називають  те,  що  Вовк  і  Ягня розмовляють,  немов справжні люди?
- Назвіть  імя  героя,  що  мандрував  не  лише  у  просторі,  а   й  у  часі,  а  також  назву  твору  та  його  автора
- Хто  допоміг  Скруджеві  змінитися?
- Продовжте  ланцюжок,  що  починається  словом  експозиція
- У  якому  романі   Ж. Верна  розповідається  про  те,  як  підліток  під  впливом обставин  займає  високу морську посаду?
- На якому  кораблі  Дік  Сенд  був  капітаном?
- Назвіть пасажирів  цього судна
- Назвіть  собаку, що  знала букви, які саме,  чому?
- Як  сталося,  що  капітаном « Пілігримі»  став матрос  Дік  Сенд?
- Як  Дік  Сенд здогадався, що  його  загін потрапив  в  Африку,  а  не  в  Америку
- Назвіть  американського письменника, чий псевдонім  є  назвою  міста.
-Чому  Джек Лондон  не  дає  імені головному героєві  оповідання « Любов  до  життя
-Назвіть продукт харчування, який  Робінзон  Крузо  зміг спожити  лише  на  4-ий  рік  життя  на  острові ?
-Чиї  слова: « У сильного  безсильний винен завжди»
-Чиї  слова: « Отак  і  в  нас:  є  гроші – маєш  право, немає – то  під  суд  іди.
-З  якого  твору рядки: « Навіть справедливий захист не  має  сили  для  тих,  хто заповзявся  чинити кривду»
-Якому язичницькому богу підкорявся старий  чарівник  із  « Пісні  про  віщого Олега?»
-Який давній історичний  літопис був  для  Пушкіна джерелом  для створення « Пісні  про віщого Олега».

             Гордість землі української. Усний журнал

  Мета: познайомити учнів з найвидатнішими митцями світової літератури, що народились в Україні та пов’язані з країною своєю творчістю, розширити  світогляд учнів, виховувати почуття гордості за свою Батьківщину та наших земляків.

1-ий учень. «І ось , нарешті, я побачив  Північний Рим, татарське місто, з трьомастами церквами, багатствами лаври і святою Софією… А навкруги – українське степове безмежжя. Зовсім не зайве ще хоч раз на це подивитися «, - писав про столицю нашої Батьківщини, місто Київ, австрійський поет Райнер Марія Рільке, який відвідав Україну в 1901 році і залишився зачарований її природою, звичаями, красою міст.

2- ий учень. Але не лише мальовничими пейзажами може пишатися Україна. Гордістю її є люди, які творили і творять історію та культуру країни. Далеко за межами Батьківщини стали відомими іена наших земляків-письменників: Миколи Нєкрасова, Анни Ахматової, Шолома-Алейхема, Михайла Булгакова, Володимира Короленка, Миколи Гоголя, Іллі Ільфа та Євгена Петрова, Арсенія Тарковського, Пауля Целана, Ісаака Бабеля.
    3-ій учень. Українська земля щедра на таланти. І сьогодні ми вам розповімо про талановитих, відомих на весь світ майстрів слова, які народились на нашій землі, ввібрали в себе усю її силу, міць, героїчний дух її історії, гостинність і волелюбність українського народу.
   4-ий учень. 10 грудня 1821 року народився відомий російський
поет, вірші якого ввійшли в хрестоматію «золотого віку   російської класичної поезії, Микола Олексійович Нєкрасов.
Він автор відомих поетичних творів: «Кому на Руси жить хорошо», «Железная дорога», «Русские Женщины». «Мороз, красный нос», «Плач детей».Серед дослідників творчості Нєкрасова довгий час тривала дискусія про місце народження письменника. Знайдені науковцями Інституту російської літератури документи про здійснення обряду хрещення дають підставу стверджувати , що місце народження Нєкрасова – село Синьки нині Ульяновський район Кіровоградської області).
    5-ий учень. На початку ХІХ століття на території сучасного села Синьки був розташований маєток батьків матері Миколи Олексійовича Нєкрасова , тато ж майбутнього поета був військовим і служив в полку, що квартирував  поблизу міста Умань. Коли майбутньому поету  ледве виповнилося 2 місяці , його батьки переїхали в Немирів, де й минули дитячі роки Нєкрасова. Сьогодні місто Немирів часто вказують як місто, де народився поет.
    6-ий учень. Ім’я Шолом- Алейхема відоме в усьому світі як ім’я основоположника нової єврейської літератури. Його справжнє ім’я  -  Шолом  Нохумович Рабинович. Псевдонім «Шолом- Алейхем»в перекладі з єврейської мови ідиш означає «мир вам».                                                       
   7-ий учень. Шолом-Алейхем народився і жив в Україні.                     
У Переяславі-Хмельницькому, де пройшло дитинство письменника,
створено музей Шолом-Алейхема. Він бував у багатьох великих і малих містах України, дуже любив Київ, писав про нього: «Київ – моє місто». Перу Шолом- Алейхема належить багато творів. Серед них найвідоміші: «Хлопчик Мотл», «Тев’є – молочник», а також романи, повісті, п’єси, оповідання, вірші, статті. Згадуючи своє дитинство, письменник образно, яскраво передав колорит тієї землі, що його народила.
    8-ий учень. Шолом-Алейхем багато мандрував. Лікувався в
Італії та Швейцарії, жив у Сполучених Штатах Америки, помер у
     Шолом- Алейхем       Нью-Йорку. Отже саме життя письменника пов’язане із життям  багатьох народів. А його творчість належить не тіль єврейському народові, а й усім народам світу.
    9-ий учень. 11 червня 1889 року поблизу міста Одеси народилась видатна російська поетеса  Анна Андріївна Ахматова. Південна природа, мабуть, сприяла зародженню  таланту майбутньої представниці «епохи срібного століття». Будучи відомою та вже не молодою поетесою, на схилі своїх літ, Анна Андріївна так писала про щасливі роки дитинства, проведені в Україні:
Стать бы снова приморской девчонкой,  
Туфли на босу ногу надеть,    
И закладывать косы коронкой,
И взволнованным голосом петь.
Всё глядеть бы на смуглые главы
Херсонесского храма с крыльца
И не знать, что от счастья и славы
Безнадёжно дряхлеют сердца.
   10-ий учень. З  Україною пов’язана ще одна
щаслива мить життя Анни Андріївни Ахматової –
вінчання з чоловіком Миколою Гумільовим. Було
це в Києві, на лівому березі Дніпра. Згодом поетеса
так скаже про цей період  свого життя:
Древний город словно вымер,
Страшен мой приезд.
Над рекой своей Владимир
Поднял черный крест.
Липы шумные и вязы                                                                   
По садам темны
Звезд иглистые алмазы
К Богу взнеены.

11-ий учень  Київ, до речі, є батьківщиною ще одного відомого російського письменника – Михайла Афанасійовича Булгакова. Він народився в Києві  15 травня  1891 року в родині вчителя духовної академії. Навчався в Першій Олександрівській гімназії та в Київському університеті.  Його батьки знімали будинок на тихій Воздвиженській вулиці. Недалеко знаходилася Воздвиженська церква, де й був хрещений маленький Булгаков. Майбутній письменник був названий на честь архангела Михаїла, покровителя Києва. Батьки Булгакова з'їхали з Воздвиженської  вулиці, коли йому був один рік. І тому прекрасна Воздвиженська не закарбувалися в творах Булгакова. Одним своїм кінцем Воздвиженська виходить на Андріївський узвіз
 12-ий учень. Андрыъвський узвіз… Як часто ця назва буде   
 зустрічатися в творах Булгакова.  Будинок на Володимирській гірці був дуже дорогий Булгакову. Тут жили його батьки, саме тут молоді Михайло і Тетяна знімали свою першу кімнату. У них була кутова кімната з двома великими вікнами. Вуличка звивиста і крута. Її бруківка бере розгін від п'ятиглавого кам'яного дива -- Андріївської церкви, стрімко кружляє по похилій повз давніх будівель і, плавно загальмувавши, упирається в сірі громади будинків  на Контрактовій площі на Подолі.
     13 –ий учень. Будиночок цей не простий, а "споруди дивовижної". Цей ось перший поверх з двориком і займав Булгаков зі своєю гучною і великою ріднею, що стала відомою всьому світу як родина Турбіних. Будинок був прекрасний і тим, що, піднявшись з дворика на гірку, можна було годинами спостерігати за льодоходом на Дніпрі, білими пароплавами з людьми на палубі, слухати крики чайок, милуватися безкрайніми далями і
 відчувати за собою дух стародавнього міста. А ще з гірки було видно сади -- трепетний чарівний міраж у білій імлі.  Саме з цього будинку навесні 1916 року молодий лікар
 Михайло Булгаков поїхав на фронт. Сюди він повертався у вересні 1916 року і у вересні 1921 року. Нині там знаходиться музей М. А.О. Булгакова. Коли будете в Києві, відвідайте його.
     14-ий учень. Чи є сьогодні людина, яка б не чула  і не знала ім’я відомого комбінатора Остапа Бендера? Та  чи знаєте ви, що  батьками цього літературного персонажа є два товариша – одесити – Ілля Ільф та Євген Петров. До 1925 року сатирики не знали один одного. Ілля Ільф (Справжнє ім'я - Ілля Арнольдович Файнзільберг) народився в Одесі в 1897 р. в родині банківського службовця.
Євген Петров (Справжнє ім'я - Євген Петрович Катаєв)           
народився в Одесі в 1903 р. в сім'ї вчителя історії. У  1921 році закінчив гімназію. В 1925 році   починається спільна діяльність. майбутніх співавторів
 15 –ий учень. Першою значною спільною роботою Ільфа і Петрова був роман «Дванадцять стільців», опублікований в 1928 р. в журналі «30 днів». У тому ж році роман вийшов окремою книгою. Співпраця Ільфа та Петрова була дуже результативною: крім “Дванадцяти стільців ” та “Золотого теляти ” за десять років було   написано понад сто оповідань, нарисів, фейлетонів, повість та чотири сценарії. Твори Ільфа та Петрова користувалися величезною популярністю серед читачів та критиків. Вже на початку 1930-х рр. співробітництвом з ними дорожив редактор будь-якого періодичного видання. Слава, яка прийшла всього лише за чотири роки співпраці, пояснюється талановитістю письменників відмінним почуттям гумору, притаманним одеситам, їх високою працездатністю і, безумовно, відмінною школою, яку вони пройшли.
   16-ий учень.У цьому плані їм щастило: у “Гудку” їх колегами були В. Катаєв, К. Паустовський, Ю. Олеша. Мішенню сатириків були керівник-бюрократ та письменник-халтурщик, буркотун-обиватель та кляузник, пихатий партієць та інтриган чиновник, міщанин та різного виду пристосованці. Живучість осміяних Ільфом та Петровим явищ, а також висока літературна майстерність авторів сприяє популярності цих творів серед наших сучасників.
 17 –ий учень. Російський письменник з українським прізвищем Короленко також є нашим земляком. Він народився 15 червня 1853 року в Житомирі , потім сімя переїхала в невеличке містечко Рівне, де пройшли дитячі та юнацькі роки письменника. В Рівному Володимир Галактіонович закінчив гімназію з срібною медаллю , а після її закінчення поїхав до Росії. В. Г. Короленко став відомим письменником в Росії та за її межами . Довгий період життя Короленка пов'язаний з Полтавою. В цьому місті створені найвідоміші книги письменника, тут проявився його талант не тільки я письменника, а й як правозахисника. Завдяки Короленку у роки громадянської війни вдалося попередити єврейські погроми в Полтаві.                
    18 – ий учень. Ще один славетний полтавчанин –                         В. Г. Короленко
Микола Васильович Гоголь. Вся творчість цього письменника пронизана любовю до України. Сам він народився та виріс в селі Великі Сорочинці Полтавської губернії. Тому у його збірці «Вечори на хуторі біля Диканьки» ми чуємо український говір, знайомимося із легендами нашого народу, відчуваємо вплив українських пісень та дум на творчість письменника.
 19 –ий учень.А в повісті «Тарас Бульба» Гоголь зобразив трагічну історію українського козацтва та й всього народу взагалі. Завдяки Гоголю раніше нікому не відому Малоросію пізнали та полюбили в усьому світі. Творами Гоголя зачитувався Пушкін, Бєлінський,
Достоєвський. А американський письменник Ернест Хемінгуей, лауреат Нобелівської премії, включив повість «Тарас Бульба» до списку з чотирнадцяти найважливіших книг для читання.
    20-ий учень. Ми познайомили вас з славетними нашими земляками . Вони писали для нас і про нас. Читайте їх книги і ви пізнаєте світ, а ваше серце, як говорив Гоголь,  назавжди залишиться прив’язаним до священних місць Батьківщини.























































































                        

Немає коментарів:

Дописати коментар