ТеТема: Дж. Байрон . Поема «Мазепа. Історія задуму і створення поеми . Українська тема в поемі «Мазепа». Специфіка зображення образу гетьмана у творі
Мета: навчальна: продовжити роботу над вивченням творчості Байрона;
допомогти учням зрозуміти та усвідомити зміст поеми „Мазепа”; з’ясувати ознаки
історизму та романтизму у творі; поглибити знання про романтичного героя та
романтичну поему; формувати навички дослідницької роботи; розвивати навички
роботи з текстом та логічного мислення;
формування ключових компетентностей:
спілкування державною мовою: розуміти державну мову і висловлювати думки;
математична: розвивати абстрактне мислення, перетворювати інформацію з однієї
форми в іншу; основні компетентності у природничих науках і технологіях: здійснювати пошукову діяльність, словесно
оформлювати результати досліджень; інформаційно-цифрова компетентність:
використовувати інтернет-ресурси для отримання нових знань; уміння вчитися
впродовж життя: читати, поповнювати словниковий запас, самооцінювати власну
роботу, формулювати думки, вміти робити висновки; ініціативність і
підприємливість: презентувати власні думки та ідеї чітко, грамотно,
використовуючи доцільні мовні засоби; соціальна та громадянська: цінувати
людську гідність; обізнаність та самовираження у сфері культури: зацікавленість
світовими культурними набутками; екологічна грамотність і здорове життя:
розкриття значення образного слова для висловлення емоцій та почуттів,
розуміння образу природи на прикладах із твору.
Тип
уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання:
портрети Байрона, Мазепи, тексти поеми «Мазепа», презентація, відео.
Зміст
уроку
Вступне слово вчителя.Галілео Галілей, герой онойменного
твору Бертольда Брехта,стверджував: “Нещасна та
країна, яка потребує героїв». Чи можна назвати нашу Україну нещасною? «В
Україні не було людини, величнішої за Мазепу», - саме так говорив його
сподвижник, генеральний писар Пилип Орлик
Сьогодні ми продовжуємо роботу
над вивченням творчості відомого англійського поета – романтика Джорджа Гордона Байрона, а саме його поеми
«Мазепа». Ми будемо досліджувати історичну основу твору та романтичний міф, що
вже десятиліття хвилює людей усього світу, які читають цю прекрасну поему.
(слайди №1, № 2)
Оголошення теми й мети уроку
Робота над темою уроку
В історії України важко
знайти особу, навколо якої точилися б такі гострі суперечки, перехрещувалися
різні, часто полярні думки, як навколо Івана Мазепи.
Сьогодні на уроці я пропоную
замислитись над такими запитаннями:
Проблемні запитання уроку:
·
Чому Україна і образ Мазепи привернули увагу Дж. Г.
Байрона?
·
На яке джерело спирався Дж. Г. Байрон, працюючи над
поемою “Мазепа”?
·
Як зображено Мазепу в поемі?
·
Які риси характеру підкреслює автор?
·
Чого більше в поемі Дж. Г. Байрона: історичної чи
міфологічної основи?
Вчитель. Хто ж такий Іван Мазепа?
Приятель Петра І, один із перших кавалерів
найвищого російського ордену Андрія Первозванного – і борець за інтереси
української козацької держави, будівничий величних соборів, що дотепер є
окрасою багатьох українських міст, - і «Юда», відлучений від церкви, підданий
анафемі, що нерідко виголошувалася з амвонів тих самих соборів; зазвичай
неймовірно обережний майстер складних дипломатичних ігор – і людина, яка зуміла
поставити на карту все і, зрештою, програла найризикованішу і найголовнішу гру
свого життя , блискучий світський кавалер, улюбленець жіноцтва і чи не єдиний
справді обдарований поет і музикант-аматор
серед усіх українських гетьманів.
Чи вдалося Байрону створити
свій варіант образу Мазепи - одного з найколоритніших і найцікавіших українців?
Судити нам.
Історія написання Байроном поеми «Мазепа»
У 1818 році, під час перебування в Італії, Байрон пише ліро-епічну поему
“Мазепа”. Саме цей твір відкрив європейській публіці невідому тоді країну -
Україну. Дехто з дослідників вважає, що
на розповіді Мазепи про його закоханість у юні роки в молоду красуню Терезу,
дружину старого багатого графа-воєводи, позначилися взаємовідносини самого
Байрона з юною дружиною графа Гвічіоллі, яку також звали Терезою.
На початку своєї поеми Байрон подав довідку, яка свідчила, що в її основу
покладено один із епізодів «Історії
Карла ХІІ» французького письменника Вольтера.
Бесіда за запитаннями:
·
Чи не здивувала вас назва поеми?
·
Які враження справила на вас поема?
·
Чи змінилось ваше ставлення до образу Мазепи після прочитання поеми?
·
Які епізоди мають найбільший емоційний накал?
·
Що вам відомо з уроків історії України про Івана Мазепу?
·
Чи є в поемі Байрона описи зовнішності гетьмана?(Зачитати текст).
Презентація портрета І. Мазепи
Здавалося б таке просте питання, але уже тривалий час
учені не доходять єдиної думки. Дивно, але всі без винятку відомі портрети
гетьмана рано чи пізно визнавались підробними. Навіть прижиттєвий портрет Івана
Мазепи історик Ілько Борщак вважав
неточним на тій підставі, що художник писав не з натури, а з невідомого
зображення.
- Які риси характеру Мазепи –
політика вам відомі?
- Пригадайте відомі вам
заслуги гетьмана у розвитку держави і
культури України?
-Спробуємо з’ясувати чого
більше в поемі Байрона: історичної чи міфологічної основи?
-Що таке міф?
-Чому люди часто вірять міфам
більше, ніж історичним фактам?
-Як ви розумієте вислів
«легендарна особистість»?
-Запрошую зануритися у
таїнство народженням міфів про гетьмана України, Мазепу
Дослідницька робота № 1. Підготовлені
учні знайомлять з низкою міфів про Мазепу.
Міфи:
1. Ян Пасек «Спомини» -
маєток Станіслава Фальбовського на Волині
2. Еразм Отвіновський - польський мемуарист
3. Французький посол при
шведському королі Карлі ХІІ.
4 1709 рік – словак Даніель Кран.
Ян
Пасек переповів, що неподалік від маєтку Мазепи на Волині був маєток Станіслава
Фальбовського. Між молодим шляхтичем Мазепою
і юною дружиною підстаркуватого сусіда
спалахнув роман. Фальбовський вистежив коханців і наказав слугам
роздягнути юнака, прив’язати його голого до коня і пустити крізь зарослі терну
та глоду. Колючі гілки шмагали тіло хлопця.
Коли нарешті напівмертвий Мазепа дістався свого дому, сторожа та челядь
спочатку не впізнали й не пустили його,
тому майбутній гетьман ледь не помер.
Підгрунтям легенди стали реальні події, про які пліткував
королівський двір.
Справді молодий красень Мазепа закохався в
шляхетну Олену Загоровську й зруйнував її сім’ю. Ображений чоловік виношував
план помсти, хоча історія з конем
скоріше вигадана ( як довели пізніше історики), але сюжет виявився настільки
цікавим,що згодом почали з’являтися легенди з певними видозмінами.
Ймовірно, що сюжет про Мазепу Ян Пасек
запозичив у давніх греків, у міфах яких часто зрадливих коханців прив’язували
до колісниці та випускали в чисте поле. Твори античних авторів були добре
відомі в Польщі.
Вигадку Пасека одразу ж підхопив інший
тогочасний польський мемуарист Еразм Отвиновський, додавши низку шокуючих читача деталей. У його записах схопленого
Мазепу-коханця вимазали липкою рідиною та обсипали пір’ям, а степовий кінь
привіз його на велелюдний ярмарок в одному з міст України. Невдовзі до
міфотворення долучився й французький посол при шведському королі Карлі ХІІ маркіз де Бонак. Він писав на початку ХVІІІ
століття: «Ревнивець помстився за свою ганьбу. Він звелів роздягнути Мазепу,
намастити його медом, обсипати пір’ям. Потім його привя’зали до коня і
відпустили на волю. Сором, якого зазнав Мазепа, не дозволив йому повернутися на
батьківщину й показатися друзям. Він поспішив на Україну.
У 1709 році цю історію повторив у
своєму щоденнику словак Даніель Крман, який писав: «Мазепа «відбив» дружину у
якогось королівського міністра, за що його кинули у бочку зі смолою, вивалявши
в пір’ї, прив’язали до коня.
Легенда про Мазепу зародилась в Польщі і
була завезена у Францію.
Чи не найбільшому поширенню легендарної
оповіді про нашого земляка серед європейців сприяв французький письменник
Вольтер. Вольтер називає Мазепу поляком. Пасек говорив про те, що Мазепа був
прив’язаний до власного коня, а Вольтер вносить провокативне доповнення про
дикого коня, який начебто примчав героя через кілька днів на берег Дніпра. Це
доповнення зробило банальну історію із життя молодого Мазепи неймовірною,
фантастичною і водночас перевело її зі сфери побутової у сферу міфопоетичну.
Робота з документом.
Опрацювання уривку
праці Вольтера «Історія Карла ХІІ», який і став основою для написання
Байроном поеми «Мазепа» Слайди 4, 5
- Що доповнив до міфу Вольтер?
- Які неточності допустив Вольтер у своїй
праці?
- Яке значення мала смілива
інтерпретація Вольтера для міфотворення історії про Мазепу?
Вчитель. «У кожної людини три характери: той, який йому
приписують, той, який вона сама собі приписує, і, нарешті, той, який є насправді»,-
стверджував Віктор Гюго. Якою ж є історична правда, яким був Іван Степанович
Мазепа? Спробуємо з’ясувати (слайди 6- 9)
Дослідницька робота № 2. Розповідь учнів: «Іван Мазепа –
історична постать».
Іван
Степанович Мазепа – визначний український політичний діяч, дипломат, гетьман
Лівобережної України, поет, меценат і просто людина. Народився у с. Мазепинці
на Київщині в українській шляхетній родині. Точна дата народження невідома, є
різні дослідження: історики датують - 1629, 1632, близько 1640. Навчався в
Києво-Могилянській академії, у єзуїтській колегії у Варшаві.
З 1659 по
1663 перебував на службі при дворі польського короля Яна ІІ Казимира. Ян
Казимир мав звичку щороку виряджати на чужину трьох талановитих молодиків
шляхетного походження для покращення їхньої освіти. Мазепа потрапив до їх
числа. Він відвідав Німеччину, Францію та Італію, здобув там прекрасну освіту
(латинська мова,польська, російька,
граматика, риторика, поетика, математика, астрономія, музика) і на власні очі побачив рівень культури європейських країн. У 1659 р. Мазепа повернувся в
Польщу, виконував ряд дипломатичних
доручень, зокрема був послом до гетьмана П.Тетері. Ці роки – окрема цікава і
загадкова, контрастна і до кінця невідома сторінка в житті Мазепи, якою
зацікавилось багато митців Європи. Стосунки Мазепи з Яном Казимиром були спершу
досить довірливими, але потім – образливі для майбутнього гетьмана.
Мазепа мав нагоду ствердити
підлу та зрадницьку поведінку шляхтича
Яна Пасека у важкий період для Польщі. Але крутій зміг викрутитися і затаїв зло
на українця. По собі залишив книгу «Спомини», в якій відплатив Мазепі за
підозріння, кинене на його честь. Це славнозвісна легенда.
Мазепа віддаляється від Польщі і
короля, він не міг сподіватися на дружбу
Яна Казимира, він був українцем і польські магнати не могли йому вибачити ні
його походження, ні його успіхів. Це вразило горду душу Мазепи.
У 1663 р. він входить у політичне
життя України. Був підчашієм, ротмістром, став генеральним писарем, генеральним
осавулом, служив у Дорошенка, пізніше – у Самойловича. У 1687 р. обраний
гетьманом України. Його мета – об’єднати Україну і зробити її вільною,
незалежною. Після великого Богдана
Хмельницького Мазепа вперше
поставив особу гетьмана на рівень державного володаря, монарха. Свою владу
ототожнював з могутністю держави, розвиток якої пов’язував з розвитком освіти,
культури, церкви. Він був меценатом мистецтва і науки, мав багату на рідкісні
видання бібліотеку. Нею користувався й Пилип Орлик. Його резиденція Батурин
була справді європейським осередком.
Мазепа добре володів пером, у
хвилини дозвілля писав вірші й цікавився всіма родами літературної творчості.
Цар Петро І запровадив орден святого
Андрія, і другим, хто дістав цю відзнаку, був Мазепа.Петро І високо цінував
дипломатичний хист та освіченість Мазепи.
Більшість чудових київських
церков в українськім бароко, що й досі не втратили своєї краси, побудовані або
відновлені за Мазепи: відбудував монастир Лаври, церкву святого Миколи, собор у
Переяславі… - всього до 20 церков.
Мазепа видав власним коштом чудову
Євангелію арабською мовою, ця книга дорогоцінна – викладена діамантами, на ній
гетьманський герб, знаходиться нині в Алєпо (Сирія).
В Єрусалимі в церкві Св. Гробу є срібна миска з вирізьбленим італійським
митцем надписом: «Щедрий дар великого гетьмана Його Величності Івана Мазепи».
У своїй зовнішній політиці гетьман
відмовився від орієнтації на Польщу, Крим та Туреччину. Боротьба з Росією
видавалася на той час (початок його гетьманства) безнадійною, тому тривалий час
Мазепа продовжував лінію Самойловича – забезпечення максимально можливої
автономії.
Майже 20 років Мазепа був вірний
російському цареві Петру І. Але під час Північної війни, коли випала нагода,
він об’єднався з Карлом ХІІ і зробив спробу відокремитися від Росії.
Мазепу спіткала невдача, хоч план був
добре продуманий. Все це мало свої наслідки. Один з них – анафема, що по цей
день не знята.
Разом з Карлом ХІІ Мазепа після
славнозвісної Полтавської битви тікає до Бендер, рятуючи союзника і рештки його
війська. По дорозі ослаб, а було йому вже за 60 літ, і 2 жовтня 1709 року помер. Похований у Галаці. Він помер далеко від
рідного краю, за незалежність якого боровся, він воював за свободу.
Дослідницько-аналітична діяльність
-
Як ви думаєте, чому постать гетьмана Мазепи привабила Дж. Байрона?
-
Визначте тему поеми Байрона «Мазепа»
-
Яку грань особистості Івана Мазепи використав автор в своєму творі – людини
чи козак й державного діяча?
-
Як видатному романтику вдалося поєднати ці дв грані життя і діяльності
Мазепи?
-
Яким чином задуму Байрона слугувала композиція твору?
-
Поясніть, яким історичним подіям
відповідають рядки початку твору: «В жахливий день біля Полтави від шведів
щастя утекло»?
-
- Як ви думаєте, чому поему про .мазепу Байрон розпочинаєзображеням втечі
Карла ХІІ з поля бою. Виразно прочитайте опис Карла ХІІ. Чи можна його вважати
романтичним героєм?
-
Схарактеризуйте оточення Карла ХІІ , в якому стані перебувають шведські
воєначальники?
-
Як поводить себе Мазепа? Про кого він піклується в першу чергу? Про що
свідчить вибір клички коня Мазепи?
-
Спробуйте скласти за цим уривком словесний портрет Мазепи? Це буде портрет
людини чи воїна?
-
Як ви думаєте, чому на початку поеми Сазепа постає у 70-річному віці, чому
Байрон одразу не показує Мазепу-юнака?
-
Як характеризують Мазепу слова Карла ХІІ: «У всіх із нашого гуртка відважеий
дух, тверда рука. Та хто в цей час маршів, боїв балакав менш і більш зробив,
ніж ти, Мазепо?»
-
Як розмовляє Карл ХІІ з Мазепою, чому, на вашу думку, Мазепа не хоче
згадувати як навчався верхової їзди?
-
Зробіть висновокпро образ Мазепи
вобрамлені, яких рис в ньому більше: романтичних чи реалістичних?
-
У чому полягають композиційні особливості поеми Байрона?
-
Чому в поетичній біографії Мазепи Байрон відзначає дві вікові точки – 70 і
20 років?
-
Визначте голвні теми сповіді Мазепи:
-
Ррозділ 4 : розповідь Мазепи про свою службу у короля Яна- Казимира;
-
Рзділ 4-8: розповідь головного героя про польського магната та його юну
дружину, опис стосунків між Терезою та молодим Мазепою, викриття шпигунами
графа таємного зв»язку коханців;
-
Розділ 9: покарання коханців, Мазепу віддають на волю дикого коня;
-
Розділ 10 : розповідь Мазепи про пмсту воєводі;
-
Розділ 11 – 18: опис шаленого бігу коня та страждань і очікування смерті
Мазепою;
-
Розділ 19-20 :Мазепу рятують українські козаки і згодом він стає їхнім
гетьманом.
-
Розділ 20: міркування Мазепи про долю.
-
Якими були порядки при дворі Яна –Каземіра?Яке місце серед королівського
почту займав Мазепа?
-
Схарактеризуйте стосунки між графом-воєводою та його молодою дружиною. Яким
чином юна дружина тамувала»свою нудьгу та графів гніт»?
-
Доведіть, опираючись на текст, що Мазепа був «кращим із кращих» серед
польмького двору. Доведіть, що в образі молодого мазепи представлений
романтичний герой.
-
Розкажіть про стосунки між Мазепою та Терезою. Як зображене суспільство
варшавської молоді?
-
Виразно прочитайте портрет Терези, доведіть, що ми її бачимо очима безмежно
закоханої людини.Знайдіть слова, що розкривають силу почуттів головного героя.
-
Чому щастя молодих було таким крихким?
-
Чим закінчились стосунки Мазепи та Терези?
-
Прочитайте фрагмент тексту, вякому описано покарання Мазепи.
-
Розкажіть про помсту Мазепи воєводі, доведіть, що мотив помсти є одним із
головних у розовіді.
-
Зробіть висновок, чому у поемі цілих вісім розділів присвячено опису бігу
дикого коня?
-
Розкажіть про порятунок Мазепи. Як сам герой сприйняв цей новий поворот
долі?
-
Схарактеризуйте роль ХХ розділу. Яким чином Байрон надає цьому фрагменту
філософського,загальнолюдського звучання?
-
Що вам відомо про відлуння поеми Байрона «Мазепа « в європейській культурі?
-
Перегляньте слайд-презентацію «Образ Івана Мазепи в єаропейському живописі.
-
Чи можна вважати образ Івана Мазепи вічним образом в літературі
ПІДСУМКИ УРОКУ
-
Вправа «Три – два – один»
-
Назвіть три факти, які були новими, цікавими, несподіваними на уроці.
-
Назвіть два факти, які здалися нецікавими, некорисними, або вже відомі
-
Назвіть один факт, який хотілось би вивчити детально, поглибити знання.
ДОМАШНЯ РОБОТА. Узагальнити
роботу, виконану на уроці. Створити ФБ сторінку Івана Мазепи літературного
героя. Написати міні-твір: «Мої враження після прочитання поеми Байрона
«Мазепа»
Тема. Біблія як основа двох релігій - юдейської і християнської. Зв'язок Біблії з історією та міфологією. Структура Біблії, її складники.
Немає коментарів:
Дописати коментар